Perjantain Tuposta

 

Ajeltiin taas Tupokseen treenaileen.Paikalla oli vain 3 koirakkoa,joten saimme tehtyä vaikka minkälaista harjoitusta.Aluksi tehtiin käännösharjoitusta,jossa samanpuolen kädellä pyrittiin kääntämään koira ympäri poispäin itsestä.Sitten jatkoimme kutsumalla koira vähän matkan päästä ja tekemään sama vauhdilla :) Hih…ketteryyttä.Tosin Veltollekkin kääntyminen vasemmalle on hankalampi kuin oikealle…tuotahan meidän on helppo harjoitella kotona.

 

Sitten otimme aitaesteen avuksi.Menin aidan siiven taakse ja kutsuin Velttoa,samalla kun Veltto tuli niin ohjasin sen itse ottaen valssin esteen yli.tätä teimme molemmin puolin.Sitten alkoi pyöritys :)

 

No,onneksi ei tarvinnut ottaa sitä puolivalssia.Ratapätkät meni ihan hyvin muutamaa A:lle karkaamista lukuun ottamatta :) Putkesta olisi pitänyt ohjata hyppyyn,ja minä sitten luotin liikaa siihen Velton luokse tuloon.Enkä mennyt sitä hakemaan lähempää putken suuta ja sehän sitten halusi siinä kohtaa tehdä oman radan pätkän,valitsemalla A:n 

 

Kivaa hommaahan tämä on.Tulee muutakin touhuttua Velton kanssa kuin juostua tuolla metsissä.Se vaan ihan oikeasti on hieman hankalaa minulle,kun tuossa agiliidossa on niin paljon niitä liikkuvia osia…juokse,”huido”,ohjaa,MUISTA rata…missäs se koira oli :D   Tehhään tätä sitten vaan omaksi iloksi…

 

Oikein paljon kiitoksia Minnalle tämän vuoden opetuksista!

 

 

Sunnuntain treenit Siikajoen maneesilla.

 

Joku sanoi mulle,että oot sää hullu kun kuljet tuon matkan pelkän koiran treenien takia.Tota onhan tuota matkaa lähes parisataa…So what.En kulje sitä pelkän koiran takia…Kyllä se on Veltto ja kaverit tietää,että minähän tekisin sen eteen vaikka mitä.Ja toisaalta minähän teen omalla ajallani mitä haluan,ja käytän siihen omat rahani :)

 

Jossu oli ohjaaja vuorossa…ja rakennettiin rata…ja meikä oli valmis pyörtymään.19 estettä ja osa esteistä kahteen kertaan…rataan tutumisaika 5 minuuttia :) HEP…minä olin se joka pyöri hukassa siellä keskellä…tosin,uskotteko että muistan sen radan vieläkin vaikkei minun tarvinnut juosta sitä kokonaan.Ohjaaja oli niin enkeli,että teki sen radan minun puolesta ohjaamalla Veltot.Varmaan katsoi mun silmiä kun ne pyöri kuin hedelmäpelin pelimerkit ja oisin varmaan ohjannut itseni suoraan ovesta ulos.No,tein minä sitten muutaman kohdan itsekin.Puolessa välissä rataa oli kiva pyöritys.Lähtö putkesta ja sitten oli kolme hyppyä vierekkäin,joihin tehtiin välistä veto jatkaen pussiin jonka jälkeen oli pujottelu,siitä vienti hyppyyn ja ohjaus samaan putkeen millä aloitettiin.Hyppyjen välistä vedot meni hyvin,pussin jälkein pujo oli vähän vaikeaa.Alku menee hyvin,eikä Veltolle tule virheitä,mutta jos mulle tulee rytmimuutos kun sanallisesti sitä ohjaan niin se jättää yhden välin kiertämättä.(mun pitää nääs välillä hengähtää) Tuo kolmen esteen hyppy otettiin myös toiseen suuntaan,jonka kuulemma minä tein ketterämmin kuin liikkuen oikealle liikkuessa…siis mulla löytyy ketteryyttä,kunhan keksittäs oikea laji.Hitto,vaan unohdin pyytää Jossulta kirjallisena tuon...Että oli liikkunut "ketterästi" :D

 

Omatoimisena harkkana oli kunnon kontaktit puomille.Toiseen päähän maneesia oli rakennettu kiva rata.Neljällä hypyllä,muurilla,renkaalla ja puomilla.Rataa sai pyörittää miten halusi kunhan siihen sisältyi ainakin kolme puomille vientiä.Sitä oli kiva tehdä…ja osasin jopa pyörittää Velttoa ihan siihen suuremmin törmäämättä :)

 

Vättylä oli mukana moikkaamassa äiti Pinjaa ja samalla sai leikkiä siskonsa Katin kanssa.Tehtiin muutama seuraamisharjoitus siellä  maneesilla.Hyvin tuo Vätys kuunteli,vaikka oli koiria suorittamassa omia ratojaan.Ainoa mikä kiinnosti välillä oli ne Hevosten jättämät kikkareet.

 

Siitä minä oli ÄLYTTÖMÄN ylpeä! kun laitoin Vätyksen kiinni Velton suorittaessa rataa,ja sitten lopussa kun kannoimme esteet takaisin.Pieni mies ei päästänyt ääntäkään,vaan komeasti istui ja katseli kun isoveikka suoritti esteitä,ja ihmisiä kulki koirien kanssa ohi.ON se hieno ”pentu” <3

 

Kiitos myös Raahen porukalle treenausmahdollisuudesta!! Ehkä minä joskus opin jotain…ainakaan olemaan pyörimättä rataan tutustumisen aikana edessä :)